Στο Sedlec της Τσεχίας στο προάστιο Kutná Hora υπάρχει ένα οστεοφυλάκιο το οποίο έχει τη μορφή Ρωμαιοκαθολικού παρεκκλησίου και φιλοξενεί πάνω από 70,000 σκελετούς. Το αλλόκοτο στην ιστορία είναι ο τρόπος που χρησιμοποιούνται τα κόκκαλα των νεκρών σαν μέσο διακόσμησης του Ιερού.
Υπάρχει ένας πολυέλαιος φτιαγμένος αποκλειστικά από διάφορα οστά στο κέντρο του ναού. Γύρω του βρίσκονται κρανία που ενώνονται με γιρλάντες.Ακόμη τα αρτοφόρια και ο βωμός είναι φτιαγμένα από ανθρώπινα οστά καθώς και το έμβλημα του ναού.
Όλα ξεκίνησαν, όταν το 1278 ο Ηγούμενος Henry στάλθηκε στους Αγίους Τόπους από τον Βασιλιά Οτακάρ τον δεύτερο της Βοημίας. Γυρνώντας έφερε μαζί του λίγο από το χώμα γύρω από την περιοχή της σταύρωσης του Ιησού, γνωστό ως το “Ιερό Χώμα”. Το σκόρπισε στο χώρο του Κοιμητηρίου καθιστώντας το ένα από τα πιο περιζήτητα και δημοφιλή Νεκροταφεία εκείνης της εποχής σε όλη την Ευρώπη.
Στα μέσα του 14ου Αιώνα η Ευρώπη υπέφερε από τον “Μαύρο Θάνατο”, η αλλιώς πανούκλα και ο αριθμός των νεκρών έφτανε τα εκατομμύρια. Οι πιο προνομιούχες οικογένειες θέλησαν οι συγγενείς τους να θάβονται στον Ιερό τόπο του Sedlec. Στο έργο του Θεριστή προστέθηκαν και οι νεκροί από την Επανάσταση της Βοημίας οι οποίοι λόγω της εγγύτητάς τους με τον τόπο θάφτηκαν εκεί. Ο αριθμός των τάφων αυξήθηκε δραματικά και ο χώρος διευρύνθηκε για να φιλοξενήσει τους νεκρούς που ολοένα και πλήθαιναν.
Έπειτα, το 1400 μ.Χ. χτίστηκε ένα οστεοφυλάκιο Γοτθικού τύπου στο οποίο τοποθέτησαν του σκελετούς μετά την εκταφή τους. Κατόπιν, το έργο της εκταφής και τοποθέτησης των νεκρών στο οστεοφυλάκιο δώθηκε σε ένα τυφλό μοναχό ο οποίος έδωσε νέα πνοή στο πνεύμα του Κοιμητηρίου. Επεκτάθηκε το κεντρικό μέρος του ενώ κτίστηκαν νέοι χώροι σε στυλ Μπαρόκ. Η τελική μορφή δώθηκε στο Οστεοφυλάκιο από τον František Rint το 1870 που προσέδωσε την σημερινή μακάβρια υφή του, χρησιμοποιώντας τους σκελετούς ως υλικό για την κατασκευή επίπλων και αντικειμένων.
Το Οστεοφυλάκιο του Sedlec είναι το πιο εντυπωσιακό σε όλη την Ευρώπη αν και η ύπαρξή του δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή έξω από τη Τσεχία.Είναι ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα τέχνης του Μεσαίωνα και από τα ελάχιστα μνημεία που καλύπτονται από το πέπλο του μυστηρίου μέχρι σήμερα.
Υπάρχει ένας πολυέλαιος φτιαγμένος αποκλειστικά από διάφορα οστά στο κέντρο του ναού. Γύρω του βρίσκονται κρανία που ενώνονται με γιρλάντες.Ακόμη τα αρτοφόρια και ο βωμός είναι φτιαγμένα από ανθρώπινα οστά καθώς και το έμβλημα του ναού.
Όλα ξεκίνησαν, όταν το 1278 ο Ηγούμενος Henry στάλθηκε στους Αγίους Τόπους από τον Βασιλιά Οτακάρ τον δεύτερο της Βοημίας. Γυρνώντας έφερε μαζί του λίγο από το χώμα γύρω από την περιοχή της σταύρωσης του Ιησού, γνωστό ως το “Ιερό Χώμα”. Το σκόρπισε στο χώρο του Κοιμητηρίου καθιστώντας το ένα από τα πιο περιζήτητα και δημοφιλή Νεκροταφεία εκείνης της εποχής σε όλη την Ευρώπη.
Στα μέσα του 14ου Αιώνα η Ευρώπη υπέφερε από τον “Μαύρο Θάνατο”, η αλλιώς πανούκλα και ο αριθμός των νεκρών έφτανε τα εκατομμύρια. Οι πιο προνομιούχες οικογένειες θέλησαν οι συγγενείς τους να θάβονται στον Ιερό τόπο του Sedlec. Στο έργο του Θεριστή προστέθηκαν και οι νεκροί από την Επανάσταση της Βοημίας οι οποίοι λόγω της εγγύτητάς τους με τον τόπο θάφτηκαν εκεί. Ο αριθμός των τάφων αυξήθηκε δραματικά και ο χώρος διευρύνθηκε για να φιλοξενήσει τους νεκρούς που ολοένα και πλήθαιναν.
Έπειτα, το 1400 μ.Χ. χτίστηκε ένα οστεοφυλάκιο Γοτθικού τύπου στο οποίο τοποθέτησαν του σκελετούς μετά την εκταφή τους. Κατόπιν, το έργο της εκταφής και τοποθέτησης των νεκρών στο οστεοφυλάκιο δώθηκε σε ένα τυφλό μοναχό ο οποίος έδωσε νέα πνοή στο πνεύμα του Κοιμητηρίου. Επεκτάθηκε το κεντρικό μέρος του ενώ κτίστηκαν νέοι χώροι σε στυλ Μπαρόκ. Η τελική μορφή δώθηκε στο Οστεοφυλάκιο από τον František Rint το 1870 που προσέδωσε την σημερινή μακάβρια υφή του, χρησιμοποιώντας τους σκελετούς ως υλικό για την κατασκευή επίπλων και αντικειμένων.
Το Οστεοφυλάκιο του Sedlec είναι το πιο εντυπωσιακό σε όλη την Ευρώπη αν και η ύπαρξή του δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή έξω από τη Τσεχία.Είναι ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα τέχνης του Μεσαίωνα και από τα ελάχιστα μνημεία που καλύπτονται από το πέπλο του μυστηρίου μέχρι σήμερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου